Ce face fiecare cu viaţa lui

by

Următorul fragment face parte dintr-o conferinţă organizată în 2008 la Universitatea de Vest din Timişoara, la care vorbitorul invitat a fost Gabriel Liiceanu. Deşi subiectul anunţat  urmărea întrebarea  „De ce dăm la facultate”, conferinţa s-a numit „Ce se întâmplă cu calul negru”, era despre îndrăgostire şi pornea de la mitul platonician al calului negru.

La final însă, întrebările s-au întors la motivele pentru care oamenii dau la facultate, iar o parte din răspunsul lui Gabriel Liiceanu  este mai jos. Îl reproduc aici pentru că este de actualitate acum, printre atâtea discuţii şi polemici stârnite de noua lege a educaţiei.

Cel mai mare subînţeles, pe care ne e frică să îl punem pe masa de discuţii, este „ce facem cu viaţa noastră?” Asta a aflat prima oară Socrate. Că întrebarea cea mai mare,  care  poate  face  obiectul  unei  întâlniri între generaţii este – „ce fac eu cu viaţa mea?”  Asta  nu  îţi  indică  un  profesor.  El  îţi spune  „Iată  ce  au  făcut  oamenii  de-a  lungul secolelor cu viaţa lor. Iată ce au propus Platon,  Socrate,  Shakespeare  etc.”  A  trece prin istoria culturii nu înseamnă a fi cult, ci  a  îţi  umple  buzunarele  cu  cât  mai  multe soluţii  de  viaţă.  La  vârsta  mea  nu  mă  poate epata nimeni cu ce ştie. Nu pentru că ştiu mai mult, ci pentru că nu mă interesează dacă ştie ca un computer care a acumulat lucruri. Erudiţia goală mă lasă rece. Ceea ce  mă  interesează  este  să  ştiu  în  ce  măsură a  aflat  ce  să  facă  cu  viaţa  lui  în  urma  lucrurilor aflate de la alţii.
A  avea  facultăţi  bune  înseamnă  a  avea profesori  care  pot  să  deschidă  celorlalţi  poarta înspre viaţa lor. Criza cea mare în care se află  învăţământul  în  România  tranziţionistă derivă  dintr-o  bălmăjeală  uriaşă.  Copiii  vin
la şcoală fără să ştie că sunt în căutarea acestui  lucru,  iar  oamenii  mari,  care  ar  trebui să  ştie,  nu  le  arată  ce  caută  şi  le  dau  cu  totul altceva:  acel  terci  din  mitul  căderii.  În  locul soluţiilor de viaţă le dau terciul divertismentului, al televiziunilor. Aceea e  şcoala  vieţii.  Şi  atunci  arătăm  aşa,  substanţa noastră  este  aceasta,  iar  sensul  unora  ca  noi este  din  ce  în  ce  mai  subţire  şi  nu  mai  ştim ce căutăm pe lume. Fără dumneavoastră,
nu avem sens. Sensul meu nu este să vă trec soluţiile mele de viaţă, ci să vă spun ce s-a gândit. De asta venim la facultate. Ca să ne ajute cineva să răspundem la întrebarea „ce fac eu cu viaţa mea”.  Şi să putem exclama – „În asta mă recunosc”.

Reclame

Un răspuns to “Ce face fiecare cu viaţa lui”

  1. mihaela Says:

    pai, da
    he is right
    ironia e ca nu vom gasi raspunsuri nicicum, niciunde

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: